1. leht 1-st

Kitsarööpmeline auruvedur HF 11017

Postitatud: P Aug 05, 2007 12:28 pm
Postitas Kriuks
Nädalavahetuse kultuuriprogrammi mahtus seekord Lavassaare Raudteemuuseumi külastamine, kus kõige muu põneva hulgas on eksponeeritud kitsarööpmeline auruvedur HF (Heeresfeldbahnlokomotive) 11017. Loodan, et käsitletav objekt pakub huvi ka lugupeetud kaasfoorumlastele :wink: ...
Seda tüüpi vedurid valmistati spetsiaalselt Saksa armee tellimusel ning olid mõeldud väliraudteede teenindamiseks. Teatavasti rajati sakslaste poolt väliraudtee ka Narva võitlusruumi ning mälestustele tuginedes on asjatundjad arvamusel, et seal vurasid just HF-seeria vedurid. Konkreetne Lavassaare eksemplar (valmistatud 1941. a Poolas, tehase number 945) saabus Baltikumi WH raudtee eribrigaadi koosseisus 1942. a otse Stalingradi alt ja lõpetas oma sõjasõidu Lätis ...

Pilt

Pilt


Saksa 600 mm väliraudteed Narva rindel 1942-44. a ...

Pilt

Tänaseks on Lavassaare raudruuna vallutanud rõõmus lastepere :D ...

Pilt

Allikad: Helme, M. Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996. Autori kirjastusel, 1996. Intervjuu Mehis Helme'ga 05.08.2007.

Postitatud: P Aug 05, 2007 10:32 pm
Postitas plekkpea
Aga mis need peenemad punktiirid kaardil tähendavad?

Postitatud: P Aug 05, 2007 10:37 pm
Postitas ivalO
Mia pakun, et need valdade piirid!

Postitatud: P Aug 05, 2007 10:56 pm
Postitas plekkpea
Jep, õigus.

Postitatud: E Aug 06, 2007 3:59 pm
Postitas speedsta
Kriuksu jutu ja veduri pildiga assotseerus kohe fantaasia kaader filmist (ehk siis minu ettekujutuspilt), kus antud rong tossutab mööda väliraudteed ja vaprad sõdurid on õnnelikud, et rong lahingumoona ja marketenderit tõi :)

Postitatud: T Aug 07, 2007 11:24 pm
Postitas Anton
Siin on juttu HF-110C seeria väliraudtee vedurist, mida toodeti peale Saksamaa ka okupeeritud Poolas ja Tšehhis. Tõesti 1943-44 jõudsid sakslased rajada Narva rindelõiku üsna arvestatava väliraudteedevõrgu laiusega 600 mm. Pealiin oli Puru (Jõhvi) ja Jaamaküla (Vasknarva) vahel mida teenindasid just need HF-110C vedurid. On teada numbrid 11001, 11007 ja 11009. HF-11001 ja -11009 töötasid peale sõda Eesti riigiraudteel ümbertehtuna rööpmelaiusele 750 mm, 11007 aga purustati lahingutegevuse käigus 1944. a. Teisi liine, mis põhiliselt kulgesid läbi soo teenindasid kerged mootorvedurid.
Veerem ja raudtee kuulusid pioneerbrigaadile, mis saabus Baltikumi Stalingradi alt talvel 1943. Brigaadi kolm kopmaniid jaotati Eesti. Läti ja Leedu vahel ära. Peastaap asus Riias. Läti kompanii käsutuses oli kaks HF-110C vedurit numbritega 11017 (nüüd Lavassaares) ja 11021 (lammutati 1975). Ka Leedu kompaniil oli kaks seda tüüpi vedurit (numbrid teadmata)