nonn kirjutas:Mis on Stralo

Sakala nr. 93, 17 juuni 1942 kirjutab nii:
Transpordiraskused Viljandis ületatud
Viljandi maakonna kasutada on 16 transpordiorganisatsiooni autot
Juba mõnda aega on võidud Viljandis, samuti ka maakonnas tähele panna veoautosid,"mis kannavad oma külgedel nimetust ..Straio", Autode meeskonnad koosnevad enamuses eestlastest, kes kannavad Saksa sõjaväe tunnusmärkidega vormirõivaid. Kuid on võidud tähele panna, et need autod oma meeskondadega teostavad ainuüksi kohalikele piirkondadele vajalikke vedusid, olles täiesti eemal Saksa sõjaväe vedudest. On tekkinud küsimus mida tähendab „Stralo" ja mis alusel selliste nimetustega autod saavad teostada eravedusid.
Olgu tähendatud, et siin on tegemist suure idamaa-alade jaoks asutatud transportorganisatsiooniga, mille ülesandeks on teenida täies ulatuses tsiviilelanikkonda ning kohalikke ametiasutusi. Nimetus „Stralo" tähendab StrassentransportleitungOst. Selle organisatsiooni keskkoht asub Riias ja selle allkeskused alustasid mõni aeg tagasi tegevust kogu ida-maaalade ulatuses. Viljandimaa jaoks on selle organisatsiooni poolt tegevusse ra-
kendatud 16 veomasinat, kusjuures organisatsiooni kohapealseks esindajaks ja juhiks on hr. Henrichson. Viimane töötab maavalitsuse juures ning tema poole tuleb pöörduda kõikides veoküsimustes. Et see ulatuslik transportorganisatsioon on ellu kutsutud ida-maaalade tsiviilelanikkonna abistamiseks, see on vahest ütlematagi selge. Bolševikkude läbi kaotasid Eesti, Läti ja Leedu valdavama osa oma veomasinatest, mille tagajärjel tekkis ülepääsematuid transpordiraskusi. Saksa võimude poolt ulatusliku autoorganisatsiooni loomisega on astutud nende raskuste kõrvaldamiseks suur samm edasi ja kahtlemata selle läbi suudetakse tunduval määral elustada kohapealset majanduselu. Olemasolevate autode arvu juures on võimalik teostada küllaltki suuri vedusid, mis tagavad majanduselu enam-vähem korrapärase funktsioneerimise. Olgu märgitud, et Viljandimaa kasutada olevate „Stralo" masinate üldine kandejõud tõuseb üle 35 tonni, ja need masinad on tsiviilsektori käsutuses päev päeva kõrval. Vastavate ettekirjutuste kohaselt tuleb esijoones pöörata tähelepanu toitainete veole.
kus see hädatarvilikuks osutub. Samuti omab suure tähtsuse vlljavedu jne. Küttematerjali veoks praegu korraldust ei ole. „Stralo" transportmasinaid kasutavad peagu kõik Viljandimaa suuremad ja tähtsamad majanduslikud ettevõtted, kelledel on sooritada ulatuslikumaid hädavajaliku ilmega vedusid. Eriti suures iatuses kasutatakse masinaid kiiresti riknevate toitainete transponeerimiseks, et korrapäraselt rahuldada meie elanikkonna vajadusi.
Praegust veoautode kolonni loodetakse veel täiendada uute veomasinatega, millega transpordivõimalsed veel tunduvalt suureneks. Olenevalt raskustest vedelkütte hankimise alal on kõik „Stralo" masinad varustatud puugaasigeneraatoritega. Et tagada masinate korrapärast liikvelpüsimist, selleks on varutud suuremal hulgal gaasigeneraatorile jaoks tarvis minevaid kasepuid. Et omalt poolt ka puukütte alal kokkhoidu teostada, selleks kasutatakse masinaid maksimaalses ulatuses ja välditakse igasuguseid tühjalt-sõitmisi.