3. leht 20-st

Postitatud: P Mai 25, 2008 4:03 pm
Postitas Raudrist
Tavaline EW raudteelase lõkmemärk.

Postitatud: P Mai 25, 2008 4:09 pm
Postitas divine
Raudrist kirjutas:Tavaline EW raudteelase lõkmemärk.
Suur tänu!

Postitatud: E Mai 26, 2008 5:45 pm
Postitas divine
Saabus selline teade:

Tere, M..

Sinu poolt maa seest leitud märgi näol on tegemist vabariigiaegse Eesti

Vabariigi Raudtee (EVR) raudteelase eraldusmärgiga, mida kanti vormikuue

püstkrae otsadel või palitu kaeluse otsadel. Seega standardses mõttes
lõkme (petlitsa) või lõkme osaga tegemist ei ole. Selle raudtee
embleemmärgist (ratas kahe tiivaga) stiliseeritud märgiga koos võidi
kasutada ka nurkasid (90 kraadi) ja nelinurkseid tähtesid. Märgi
dateerimiseks peaks arvestama järgneva infoga. Teadaolevalt esimene
määrus Eesti Vabariigi raudteelaste vormiriietuse kohta kinnitati
Vabariigi Valitsuse poolt 21. jaanuaril 1921 ja ilmus Riigi Teatajas nr

8 sama aasta veebruaris. Selles märgitakse esimest korda "rahvusvahelise

liikumise embleemi" mütsimärgina. Kahjuks pole andmeid, et seal oleks
juttu muudest raudteelase eraldusmärkidest. Seda määrust täiendati 18.
oktoobril 1922 (RT nr 132, 1922) - täienduse sisu on mulle paraku
teadmata. Kindlamad andmed on 25. märtsil 1925 teedminister Karl Virma
poolt kinnitatud määrusega nr 1148 seoses. Mainitud määrus - "Määrus
raudtee ametnikkude ja teenijate vormiriidega varustamise kohta. -
Vormiriide erandmärgid" - avaldati Riigi Teatajas nr 57/58 7. aprillil

1925 ning selle juures oli lisaks eraldusmärkide kirjeldusele ka
"kinnitatud erandmärkide joonistus", kust võib tõepoolest tiivakesega
ratta leida. Raudteelaste vormi täiustati peagi aga veel. Vabariigi
Valitsus kinnitas 19. detsembril 1929 uue "Raudteeteenijate vormiriiete

ja erimärkide määruse" (RT nr 2, 7. jaan. 1930), mille Raudteevalitsuse

direktor oma käskkirjaga nr 738 17. jaanuarist 1930 ka kehtima pani. Uue

määruse järgi oli nii mütsimärkidel kui kaeluse "teenistuserimärkidel"
väike lisand: sõltuvalt ametist joodeti tiivakes(t)ega rattale külge kas

ristatud labidas ja kirves, signaalkettad või vasar ja tellitav
kruvivõti. Üksnes Raudteevalitsuse, raudtee tervishoiuameti ja
finantsameti töötajatele jäi nii mütsil kantav ratas tiivakestega kui
kaeluse otsadel kantav ratas tiivaga ilma lisanditeta. See kord kehtis
1940. aasta juunipöördeni. 1930. aastatel kasutusel olnud raudteelaste
eraldusmärgid võeti uuesti kasutusele eestlastest raudteelaste vormi
juures 1941-1943. Eeltoodust lähtuvalt võiks märgi valmistus- ja
kasutusajaks pakkuda vahemikku 1925-1940. Ehk aeg, mil meil esimest
korda oli iseseisev ja euroopalik riik ning euroopalik raudtee - koos
vastavate sümbolitega. Illustreerimise mõttes lisan oma kirjale ka kaks

näidist: "erimark1925" kujutab ühe raudteeametniku kaeluse otsa 1925.
aasta määruse järgi, "erimark1930" aga sama ametniku kaeluse otsa
1929./30. aasta määruse järgi. Muuseumitöötajana pakub mulle muidugi
huvi, milline maapõu küll raudteelaste eraldusmärke varjab ja kus
selline maalapp asuda võiks? Üldiselt on vabariigiaegsed raudteelaste
eraldusmärgid üsna haruldaseks muutunud, maapõuest leitud raudteelaste
märkidest kuulen aga esimest korda.

Parimat soovides,

Tõnu Tammearu
teadur/varahoidja
Eesti Raudteemuuseum

Postitatud: E Mai 26, 2008 6:53 pm
Postitas faust
Tore näha, et on inimesi, kes oskavad ja ka viitsivad nii põhjalikult järelepäringutele vastata.

Postitatud: E Mai 26, 2008 7:52 pm
Postitas brunner
No vot,nii väärt värgi omanik! Önnitlused!

Postitatud: E Mai 26, 2008 9:41 pm
Postitas Raudrist
divine kirjutas: Muuseumitöötajana pakub mulle muidugi
huvi, milline maapõu küll raudteelaste eraldusmärke varjab ja kus
selline maalapp asuda võiks? Üldiselt on vabariigiaegsed raudteelaste
eraldusmärgid üsna haruldaseks muutunud, maapõuest leitud raudteelaste
märkidest kuulen aga esimest korda.

Parimat soovides,

Tõnu Tammearu
teadur/varahoidja
Eesti Raudteemuuseum


Tore tõesti, et keegi muuseumitöötajatest viitsib vastata. Olen ka sama härrasmehe käest saanud vajalikku teavet.
Kollektsionäärina kommenteeriks antud vastust.
Nii nagu ükskõik milline teine märk, võib ka raudteelase märk sattuda maasse. Seda enam, et tegemist on eraldusmärgiga, mis kergesti sinelist/frentsist eralduv on.
Raudteelaste eraldusmärgid pole olnud kunagi haruldased ja veel mõni aeg tagasi võis neid iga antiigikaupmehe "pahn-märkide" seast leida. Usun, et ka nüüd saab 25-50 krooniga mõne kätte.
Kuna neil plekkembleemidel pole kujutatud ei sini-must-valget ega vapilõvisid, siis ei kadunud antud märgid ka nõukogude ajal.

Postitatud: E Juun 02, 2008 8:47 pm
Postitas divine
Möödunud kuuvahetuse hevimetal
Pilt
Pilt

Postitatud: P Juun 08, 2008 7:03 pm
Postitas divine
Nädalavahetus Lõunarindel tõi kaasa mõned maavarad (rünnakumärk, haavatumärk, WH alupannal), ühe noa ja gigantse hülsi (tšehhide pasun, millega tutulututasid sakslased)
Pilt
Pilt

Postitatud: P Juun 08, 2008 10:27 pm
Postitas faust
Kas hülss alt ka markeeritud kuidagi? Endalgi vist taoline, Skoda märgid all ja aastast 1937. Kirjad ka musta värviga ringis.

Postitatud: P Juun 08, 2008 10:30 pm
Postitas divine
faust kirjutas:Kas hülss alt ka markeeritud kuidagi? Endalgi vist taoline, Skoda märgid all ja aastast 1937. Kirjad ka musta värviga ringis.
Mu omal Škoda märki pole, on miski muu jura. Aga eks ta sama moon ole, lihtsalt teine tootja. Küljel saksakeelsed mustad kirjad nigu uued.

Postitatud: P Juun 29, 2008 6:41 pm
Postitas divine
Väike kokkuvõte kuu lõpus, osa asju juba varem piltidel olnud, osa asju piltidelt sootuks puudu:
Pilt
Pilt

Postitatud: L Juul 12, 2008 9:23 pm
Postitas divine
15cm "uppund kuke" ja daatumiga 1936
Pilt

Postitatud: L Juul 12, 2008 9:38 pm
Postitas brunner
Nüüd Saarde "roostekestade" järele ja saad neist tongi välja destilleerida! Aga Sa ju roostet ei löika-pean vist isi patustama, indulgentsiks täitapupulver .

Postitatud: L Juul 12, 2008 9:56 pm
Postitas divine
brunner kirjutas:Aga Sa ju roostet ei löika-pean vist isi patustama, indulgentsiks täitapupulver .
Su aimdus vastab tõele :wink:

Postitatud: K Juul 30, 2008 8:02 pm
Postitas divine
Paar asja veel enne kuu lõppu. Flaki salvekast varuosadeks, mörseri tünn lihtsalt naisele meelehärmi valmistamiseks
Pilt
Täna sain sellise imeliku pudeli. On teine umbes veerandi kuni kolmandiku võrra väiksem, kui tavaline välipudel. Kleimid putlil ESB 40, korgil ESB 41. Korgil kett küljes, keti teises otsas konks. Kes ütleks, mis mehed sellist tarvitasid?
Pilt