Sõjaväe ja KL mootorrattad
Sõjaväe ja KL mootorrattad
Eestis oli 1939.a. arvel ca. 3400 mootorratast, nendest 200 olid külgkorviga.
1939.a. seisuga oli sõjaväel ja Kaitseliidul kokku 39 külgkorviga mootorratast, mobilisatsiooni korral oleks vaja läinud 249 tk. Seega rekvireerimise õnnestumise korral oleks natuke puudu jäänud.
Külgkorvita mootorrattaid 1939.a. seisuga sõjaväe ja KL nimel ei olnud. Korvita ratta vajadus mobilsatsiooni korral oli 79 tk. (rekvireerimise korral oleks saanud lausa valida 3200 hulgast)
Kas siis külgkorvita mootorrattaid osteti peale 1939.a., või on fotodel näha mootorrattaid, millel korvid lihtsalt küljest ära võetud? 1940.a. keskel oli sõjaväel 35 mootorrattast, seega võib vist oletada, et piltidel on külgkorvid ära võetud.
Lisage siia infot ja fotosid. Mootorrattaspetsialistid aitavad ehk fotodel olevad mudelid tuvastada?
Eesti mootorrattaajaloo uurija ja tsiklikoguja Märt Karu on kirjutanud artikli "Kaitseliidu Tallinna maleva Kergedivisjoni mootorratturid 1935-1940" (ajakiri Kaitse Kodu. 2000.a. III. Lk 22-23). Kui kellegil see number olemas, siis võiks siia üles panna.
Pildimaterjal:
1939. a okt. sai Auto-tanki rügemendi juhtimisrühm 2 külgkorviga mootorratast BMW R-12.
Sellel fotol on BMW R-12 näha paremal. Number K-159.
Mis mootorratas on vasakul? Külgkorvita ratta number K-127.
Arvo Vercameri joonistus:
Auto-tanki rügement saabumas õppustelt. Valdekis, 1938.a. suvi. Number K-514.
Järgised kaks fotot 1940.a. 2. mai Vabadusristi vendade aastapäeva paraadilt Tallinnas.
Huvitav kahe tulega külgkorviga mootorratas. Number K-135.
Mis mootorratas? Number K-122
(Foto Eesti antiikautode galeriist http://www.eag.unicweb.ee)
Kaitseliidu Tallinna maleva kergedivisjonis oli 1930-ndate lõpus mootorratturite eskadron.
Siin pildil on nad 1940.a. 2. mai Vabadusristi vendade aastapäeva paraadil Tallinnas.
1939.a. seisuga oli sõjaväel ja Kaitseliidul kokku 39 külgkorviga mootorratast, mobilisatsiooni korral oleks vaja läinud 249 tk. Seega rekvireerimise õnnestumise korral oleks natuke puudu jäänud.
Külgkorvita mootorrattaid 1939.a. seisuga sõjaväe ja KL nimel ei olnud. Korvita ratta vajadus mobilsatsiooni korral oli 79 tk. (rekvireerimise korral oleks saanud lausa valida 3200 hulgast)
Kas siis külgkorvita mootorrattaid osteti peale 1939.a., või on fotodel näha mootorrattaid, millel korvid lihtsalt küljest ära võetud? 1940.a. keskel oli sõjaväel 35 mootorrattast, seega võib vist oletada, et piltidel on külgkorvid ära võetud.
Lisage siia infot ja fotosid. Mootorrattaspetsialistid aitavad ehk fotodel olevad mudelid tuvastada?
Eesti mootorrattaajaloo uurija ja tsiklikoguja Märt Karu on kirjutanud artikli "Kaitseliidu Tallinna maleva Kergedivisjoni mootorratturid 1935-1940" (ajakiri Kaitse Kodu. 2000.a. III. Lk 22-23). Kui kellegil see number olemas, siis võiks siia üles panna.
Pildimaterjal:
1939. a okt. sai Auto-tanki rügemendi juhtimisrühm 2 külgkorviga mootorratast BMW R-12.
Sellel fotol on BMW R-12 näha paremal. Number K-159.
Mis mootorratas on vasakul? Külgkorvita ratta number K-127.
Arvo Vercameri joonistus:
Auto-tanki rügement saabumas õppustelt. Valdekis, 1938.a. suvi. Number K-514.
Järgised kaks fotot 1940.a. 2. mai Vabadusristi vendade aastapäeva paraadilt Tallinnas.
Huvitav kahe tulega külgkorviga mootorratas. Number K-135.
Mis mootorratas? Number K-122
(Foto Eesti antiikautode galeriist http://www.eag.unicweb.ee)
Kaitseliidu Tallinna maleva kergedivisjonis oli 1930-ndate lõpus mootorratturite eskadron.
Siin pildil on nad 1940.a. 2. mai Vabadusristi vendade aastapäeva paraadil Tallinnas.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
K-127 ja K-122 tunduvad samad tsiklid olevat (ka esimene on külgkorviga) - terava, paadikujulise esiotsaga külgkorv, lenksu stiil jne.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Tegemist peaks olema Indianidega .majakavaht kirjutas:K-127 ja K-122 tunduvad samad tsiklid olevat (ka esimene on külgkorviga) - terava, paadikujulise esiotsaga külgkorv, lenksu stiil jne.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
http://www.zone.ee/grahv
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Pole nagu väga militaarse välimusega kuid meenutab kas Arieli või AJSi. (liiga palju kroomi ja ninni-nänni sõdalase jaoks)
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
2-tulega K-135 on Harley - Davidson, ilmselt 1200 ccm, mudelit ei oska öelda. Ka lgp. ksf! Tartsi pakutud "tegemist peaks olema Indianidega" julgeks väita Harley-deks, aga pead ei anna, igatahes selliste kanuutüüpi korvikünadega masinad tulid USA-st, peab veidi üle vaatama, ei ole Ameerika asjadega eriti kursis.
Väike K-514 on spetsiifilise väikese 2-taktilise mootoriga, millel tuletorud tulevad silindri külje pealt välja nagu inglise Villiersi mootoritel, vb saab seda ka uurida.
Viimane läikiv 4-taktiline võib tõesti inglane olla, peab ka uurima, vb on millestki kinni hakata, kuigi plekist stantsitud esihark ei ole eriti inglisepärane.
KL-meestel olid (minu arvates) isiklikud tsiklid paljudel või ika kõigil (paraadi pilt, vaatan igaks juhuks üle, vb olid kroonu numbrid küljes näha ? ) Nii, soolo ratastel kroonu numbreid paraadi pildil näha pole, seega arvan edasi, et KL meestel olid isiklikud tsiklid.
Väike K-514 on spetsiifilise väikese 2-taktilise mootoriga, millel tuletorud tulevad silindri külje pealt välja nagu inglise Villiersi mootoritel, vb saab seda ka uurida.
Viimane läikiv 4-taktiline võib tõesti inglane olla, peab ka uurima, vb on millestki kinni hakata, kuigi plekist stantsitud esihark ei ole eriti inglisepärane.
KL-meestel olid (minu arvates) isiklikud tsiklid paljudel või ika kõigil (paraadi pilt, vaatan igaks juhuks üle, vb olid kroonu numbrid küljes näha ? ) Nii, soolo ratastel kroonu numbreid paraadi pildil näha pole, seega arvan edasi, et KL meestel olid isiklikud tsiklid.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Kuna teema ei ole edasi arenenud, siis kirjutan ise, kuigi midagi uut ei ole pakkuda. Igatahes ksf! Tartsi pakutu julgen nüüd väita ekslikuks, Indiane pildil pole, kanuu tüüpi korvidega tsiklid on Harley-Davidsonid, mudeleid ei tea öelda. Numbriga K-122 peaks olema paagi järgi enne 1925 mudel. 2-tulega Harleyd olid isegi näit. 500 ccm, kuigi korviga variandi võiks arvata vähemalt 750 või 1000 ccm või ka pakutud 1200 ccm, ei oska nende piltide järgi identifitseerimiseks vajalikke detaile leida.
Väide, et 39-ndal soolo tsikleid K - numbriga arvel ei olnud, ei sobi K-514 1938 aasta pildiga kokku. See väike 2-taktiline soolotsikkel ei oleks kuidagi korvi vedama pandud, muidugi aasta on pikk ja mis hetkest pildid/andmed, ei tea.
Samuti viimane läikiv tsikkel ei paista siiski olevat inglise päritolu, seega AJS ja Ariel ma julgeks välistada.
Ja ka KL tsiklid paraadi pildil pakun jätkuvalt liikmete isiklikeks masinateks.
Vb Automoto foorumis näit. lgp. Urmast või ka siin foorumis tegutsev ksf! Aspelund oskaks midagi täpsemalt kosta mudelite/markide kohta.
Väide, et 39-ndal soolo tsikleid K - numbriga arvel ei olnud, ei sobi K-514 1938 aasta pildiga kokku. See väike 2-taktiline soolotsikkel ei oleks kuidagi korvi vedama pandud, muidugi aasta on pikk ja mis hetkest pildid/andmed, ei tea.
Samuti viimane läikiv tsikkel ei paista siiski olevat inglise päritolu, seega AJS ja Ariel ma julgeks välistada.
Ja ka KL tsiklid paraadi pildil pakun jätkuvalt liikmete isiklikeks masinateks.
Vb Automoto foorumis näit. lgp. Urmast või ka siin foorumis tegutsev ksf! Aspelund oskaks midagi täpsemalt kosta mudelite/markide kohta.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Arvan et see on NSU 1935 a. või hilisemgrahv kirjutas:
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
See on tore, et huvi tuntakse ja arvatakse, aga NSU ei ole see aparaat kindlasti mitte !
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Esiteks, tänud ppp-le täpsustuste eest!
Panen siia suurema pildi ATR-i K-514 rattast. Ehk oskab keegi tuvastada mudeli/margi?
(vajuta suurema pildi vaatamiseks)
Kahjuks ma ise ei ole ajaloolane, olen tuginenud teiste meeste tehtud töödele. Kas keegi ei ole arhiivis kohanud infot 2-taktiliste mootorrataste kohta?ppp kirjutas:Väike K-514 on spetsiifilise väikese 2-taktilise mootoriga, millel tuletorud tulevad silindri külje pealt välja nagu inglise Villiersi mootoritel, vb saab seda ka uurida.
Väide, et 39-ndal soolo tsikleid K - numbriga arvel ei olnud, ei sobi K-514 1938 aasta pildiga kokku. See väike 2-taktiline soolotsikkel ei oleks kuidagi korvi vedama pandud.
Panen siia suurema pildi ATR-i K-514 rattast. Ehk oskab keegi tuvastada mudeli/margi?
(vajuta suurema pildi vaatamiseks)
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Neid inglise Villiers mootoreid kasutasid mitmed tsiklitootjad, kaasaarvatud ka eesti jalgrattatootja Saar. Konkreetsel tsiklil on isegi paagi peal ilmselt tootja logo olemas. Paak ongi siin peamine, millest kinni haarata. Esihark suhteliselt standartne, aga ka mitte ülilevinud.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Sel ksf! Kriuksi pildil KL - mehed jällegi tsiviilrattal, inglise BSA seljas, Tallinna 37 aasta numbrimärk porikal. BSA mudelit ei oska peast pakkuda, vb loeb pildilt midagi vaälja.
Re: Sõjaväe ja KL mootorrattad
Juttu rohkem mootorratturitest kui ratastest...LoCo kirjutas:Eesti mootorrattaajaloo uurija ja tsiklikoguja Märt Karu on kirjutanud artikli "Kaitseliidu Tallinna maleva Kergedivisjoni mootorratturid 1935-1940" (ajakiri Kaitse Kodu. 2000.a. III. Lk 22-23).