Kitsarööpmeline auruvedur HF 11017

Masinad, millega Eesti mehed sõitsid, lendasid või ujusid ...
Vasta
Kasutaja avatar
Kriuks
Moderaator
Postitusi: 5351
Liitunud: T Aug 09, 2005 5:09 pm

Kitsarööpmeline auruvedur HF 11017

Postitus Postitas Kriuks »

Nädalavahetuse kultuuriprogrammi mahtus seekord Lavassaare Raudteemuuseumi külastamine, kus kõige muu põneva hulgas on eksponeeritud kitsarööpmeline auruvedur HF (Heeresfeldbahnlokomotive) 11017. Loodan, et käsitletav objekt pakub huvi ka lugupeetud kaasfoorumlastele :wink: ...
Seda tüüpi vedurid valmistati spetsiaalselt Saksa armee tellimusel ning olid mõeldud väliraudteede teenindamiseks. Teatavasti rajati sakslaste poolt väliraudtee ka Narva võitlusruumi ning mälestustele tuginedes on asjatundjad arvamusel, et seal vurasid just HF-seeria vedurid. Konkreetne Lavassaare eksemplar (valmistatud 1941. a Poolas, tehase number 945) saabus Baltikumi WH raudtee eribrigaadi koosseisus 1942. a otse Stalingradi alt ja lõpetas oma sõjasõidu Lätis ...

Pilt

Pilt


Saksa 600 mm väliraudteed Narva rindel 1942-44. a ...

Pilt

Tänaseks on Lavassaare raudruuna vallutanud rõõmus lastepere :D ...

Pilt

Allikad: Helme, M. Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996. Autori kirjastusel, 1996. Intervjuu Mehis Helme'ga 05.08.2007.
Kasutaja avatar
plekkpea
Veteran
Postitusi: 1450
Liitunud: P Mai 07, 2006 5:30 pm
Asukoht: Harju

Postitus Postitas plekkpea »

Aga mis need peenemad punktiirid kaardil tähendavad?
Kasutaja avatar
ivalO
Moderaator
Postitusi: 8181
Liitunud: E Aug 08, 2005 12:04 am
Asukoht: Lilleküla

Postitus Postitas ivalO »

Mia pakun, et need valdade piirid!
Kasutaja avatar
plekkpea
Veteran
Postitusi: 1450
Liitunud: P Mai 07, 2006 5:30 pm
Asukoht: Harju

Postitus Postitas plekkpea »

Jep, õigus.
Kasutaja avatar
speedsta
Veteran
Postitusi: 1489
Liitunud: N Mär 23, 2006 5:37 pm
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas speedsta »

Kriuksu jutu ja veduri pildiga assotseerus kohe fantaasia kaader filmist (ehk siis minu ettekujutuspilt), kus antud rong tossutab mööda väliraudteed ja vaprad sõdurid on õnnelikud, et rong lahingumoona ja marketenderit tõi :)
Kasutaja avatar
Anton
Kasutaja
Postitusi: 61
Liitunud: E Juul 03, 2006 10:39 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Anton »

Siin on juttu HF-110C seeria väliraudtee vedurist, mida toodeti peale Saksamaa ka okupeeritud Poolas ja Tšehhis. Tõesti 1943-44 jõudsid sakslased rajada Narva rindelõiku üsna arvestatava väliraudteedevõrgu laiusega 600 mm. Pealiin oli Puru (Jõhvi) ja Jaamaküla (Vasknarva) vahel mida teenindasid just need HF-110C vedurid. On teada numbrid 11001, 11007 ja 11009. HF-11001 ja -11009 töötasid peale sõda Eesti riigiraudteel ümbertehtuna rööpmelaiusele 750 mm, 11007 aga purustati lahingutegevuse käigus 1944. a. Teisi liine, mis põhiliselt kulgesid läbi soo teenindasid kerged mootorvedurid.
Veerem ja raudtee kuulusid pioneerbrigaadile, mis saabus Baltikumi Stalingradi alt talvel 1943. Brigaadi kolm kopmaniid jaotati Eesti. Läti ja Leedu vahel ära. Peastaap asus Riias. Läti kompanii käsutuses oli kaks HF-110C vedurit numbritega 11017 (nüüd Lavassaares) ja 11021 (lammutati 1975). Ka Leedu kompaniil oli kaks seda tüüpi vedurit (numbrid teadmata)
Vasta

Mine “Tehnika/Technics”